fbpx

Dieta – jak ograniczyć skutki nadmiernej glikacji przyspieszającej proces starzenia?

Autor Magdalena Błaszczak
glikacja-nieenzymatyczna

Nadmiar cukru w diecie i złe nawyki żywieniowe mogą znacznie przyspieszyć proces starzenia się skóry. Jak powstrzymać nadmierną glikację nieenzymatyczną wywołaną nieodpowiednim odżywianiem, czyli tak zwane scukrzenie kolagenu?

katarzyna-nowacka

Katarzyna Nowacka

Ekspertka kosmetologii, prekursorka kosmetologii holistycznej, autorka programu „Uroda zaprasza Zdrowie”

Cukier a starzenie się skóry

Starzenie się jest procesem fizjologicznym podyktowanym rezerwuarem biologicznym organizmu, który obejmuje procesy autonaprawy oraz autoregulacji w kierunku homeostazy, śmierci komórkowej i wydolności metabolicznej, jednak w określonych ramach czasowych. W myśl ostatnich badań naukowych cykl życia ustroju ludzkiego został zaprogramowany na 120 –150 lat w warunkach „idealnych”, a ponieważ trudno dziś o tak dogodną sytuację, badacze skupiają  uwagę na poznaniu jak największej liczby czynników przyspieszających ten proces. Jednym z nich jest nadmierna glikacja nieenzymatyczna, która jest przeciwieństwem enzymatycznej glikozylacji białek, fizjologicznego procesu zachodzącego w organizmie.

Czynniki sprzyjające nieenzymatycznej glikacji

Nadmierna glikacja zaburza pracę keratynocytów, fibroblastów i melanocytów. Zmiany strukturalne dotyczą kolagenu („scukrzenie kolagenu”), elastyny, mieliny, krystaliny, proteoglikanów. Skóra szybciej się starzeje, ulega usztywnieniu, pogrubieniu i traci elastyczność. Obserwujemy wzrost suchości skóry ze względu na ograniczoną syntezę kwasu hialuronowego oraz niską zawartość siarczanu heparanu w proteoglikanach. Kluczowe znaczenie w procesie nieenzymatycznej glikacji ma:

  • przecukrzenie diety,
  • nadmiar węglowodanów prostych,
  • pojadanie między posiłkami,
  • nadwyżka tłuszczy nasyconych pochodzących ze spożywania jedzenia wysoko przetworzonego i fast foodów,
  • brak ruchu.

Przytoczone błędy żywieniowe i siedzący tryb życia wpływają na wzrost glikemii, nietolerancję glukozy, cytotoksyczność węglowodanów, wzrost przypadków otyłości i cukrzycy, a w dalszej konsekwencji do szkodliwej, spontanicznej glikacji białek. Taka atmosfera sprzyja przyspieszonemu starzeniu się skóry i organizmu. Niezbędne są modyfikacje żywieniowe.

Lista zaleceń dietetycznych ograniczających glikację:

  • dieta o niskim indeksie glikemicznym i ładunku glikemicznym – wysoki ŁG podobnie jak IG wywołuje szybki wzrost glikemii, z daleko idącymi konsekwencjami dla organizmu;
  • stałe godziny posiłków, zachowywanie przerw między posiłkami, odpowiedni odstęp czasowy między porą kolacji a porą snu. Ostatni posiłek powinien być lekko kaloryczny;
  • ograniczenie spożycia cukrów prostych na rzecz węglowodanów złożonych;
  • właściwe proporcje kwasów omega-6 do omega-3, duża ilość niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT);
  • 5 porcji warzyw dziennie ze skromnym udziałem owoców, głównie czerwonych i fioletowych. Zawierają antyoksydanty, flawonoidy i polifenole (borówki, jagody, truskawki, porzeczki) i charakteryzują się niskim IG;
  • właściwa ilość aminokwasów, niezbędnych w jadłospisie w celu dostarczania odpowiedniej ilości związków potrzebnych do tworzenia białek budujących skórę, które ulegają nadmiernej glikacji wywołanej przez cząsteczki AGEs;
  • rośliny i substancje pochodzenia roślinnego o działaniu przeciwzapalnym, redukującym ROS i AGEs – zarówno w diecie, jak i w pielęgnacji gabinetowej.

Te nawyki żywieniowe mogą prowadzić do powstawania przebarwień!

Nadmiar cukru i węglowodanów w codziennej diecie ma wpływ nie tylko na dodatkowe centymetry w talii czy biodrach. Te składniki, a także niektóre przyzwyczajenia żywieniowe, mają także wpływ na procesy, które zachodzą w skórze – powodują nadmierną glikację nieenzymatyczną…

Niniejszy przekaz ma charakter niepromocyjny, nie zawiera elementów wartościujących, wykraczających poza obiektywną informację i ma wyłącznie na celu podniesienie świadomości społecznej i poczucia odpowiedzialności na temat zabiegów medycyny estetycznej.

POLECANE ARTYKUŁY

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Polityka prywatności Akceptuję Polityka Prywatności

Polityka Prywatności