fbpx

Dlaczego spacerowanie bywa lepsze niż treningi na siłowni?

Autor Magdalena Błaszczak
spacer-portal

Jest takie słynne powiedzenie: życie to ruch – ruch to życie, i tym jednym stwierdzeniem mogłabym zakończyć swoją ekspercką wypowiedź, bo stanowi ono sedno sprawy. Ciało człowieka stworzone zostało tak, by było w ciągłym ruchu. Chodzenie czy spacery są więc naturą człowieka jako istoty biologicznej.

lek. Urszula Zdanowicz,

specjalista ortopedii i medycyny sportowej z kliniki Carolina Medical Center

W przeszłości to właśnie sprawność fizyczna, ruch i dobra kondycja była gwarancją przetrwania. Postęp technologiczny, rozwój cywilizacji, nowoczesne wynalazki usprawniające życie spowodowały, że zdecydowanie mniej się ruszamy. I nie jest to tylko nasza wina. Współcześnie, w odróżnieniu od czasów historycznych, aby przeżyć – w większości trzeba siedzieć. Wymaga tego np. styl naszej pracy, dojazdy do niej, potrzeba szybkiego przemieszczania się czy przestrzeń w której żyjemy. Jest kilka sposobów na to, by mimo siedzącego trybu życia, zmienić nawyki i wprowadzać ruch do swojego dnia. Wybierajmy spacer wszędzie tam, gdzie to możliwe. Jeśli do pracy dojeżdżamy samochodem – zaparkujmy nieco dalej by dojść do biura spacerem. Zamiast windy – wybierzmy schody. Jeśli korzystamy z komunikacji miejskiej – wysiądźmy dwa przystanki wcześniej. Po południu zamiast kanapy i telewizora wybierzmy spacer do parku czy pobliskiego lasu.

Dlaczego warto spacerować?

Nie tylko warto, ale wręcz trzeba! Nie traktujmy spacerów jako opcji, tylko jako stały element w naszym rozkładzie dnia. Spacery, ruch – to zdrowie nie tylko dla naszego układu ruchowego, ale dla całego organizmu, pod wieloma względami: czy to internistycznymi, czy kardiologicznymi. Problem niedostatecznej codziennej aktywności jest na tyle poważny, że w aktywizowanie społeczeństwa do chodzenia czy ruchu angażują się nawet władze lokalne czy państwowe w niektórych krajach. Podczas swojej pracy w Stanach Zjednoczonych spotkałam się z akcją społeczną, której celem było zachęcenie ludzi do spacerów w galeriach handlowych. To pokazuje, że nieważne gdzie i w jaki sposób – ważne, żeby pokonywać codziennie określoną liczbę kilometrów.

Codzienny spacer zamiast siłowni

Dla naszego organizmu zdecydowanie lepsza jest dawka lekkiego, ale systematycznego ruchu –
właśnie w postaci spacerów, niż intensywnego sportu uprawianego raz na jakiś czas. Często moimi pacjentami są menadżerowie, dyrektorzy czy inne osoby na wysokich stanowiskach – bardzo ambitne i przyzwyczajone do osiągania sukcesów. Gdy zaczynają np. biegać – robią to „na całego”. Gdy podejmują treningi na siłowni – to od najwyższego poziomu. Rywalizacja w tym obszarze nie ma nic wspólnego ze zdrowiem, wręcz przeciwnie – prowadzi do kontuzji, nadmiernego zmęczenia czy wzrostu poziomu stresu. Zbyt mocne i dynamiczne eksploatowanie ciała w połączeniu z codziennymi obowiązkami, pracą i brakiem wystarczającej ilości snu może doprowadzić do wyczerpania.

spacerowanie

Ile warto spacerować?

Gdy pacjenci pytają co zatem mają robić, bardzo często odpowiadam – spacerować. Im dłuższy spacer, im więcej kilometrów pokonujemy, tym większe znaczenie ma on dla naszego zdrowia i kondycji oraz ogólnego samopoczucia. Takim wyznacznikiem do codziennych spacerów może być pułap 10 000 kroków czyli ok. 6 – 8 kilometrów dziennie. Zachęcam do używania popularnych krokomierzy i sprawdzania ile kroków codziennie wykonujemy. Gdy przez 8 godzin pracujemy w 2 pozycji siedzącej, a do pracy dojeżdżamy samochodem, wówczas dziennie wykonujemy zaledwie 20 – 30 proc. wyznaczonego celu. Motywacja w postaci pomiaru będzie pierwszym etapem do budowania w nas silnego nawyku ruchu. Dodatkowo w spacerach świetne jest przecież to, że są po prostu przyjemne, doskonale relaksują i odprężają, i możemy je uprawiać w różnym stopniu intensywności: od leniwych, spokojnych, po energiczne i zdecydowanie szybsze – każdy się w nich odnajdzie. Co więcej, chodzenie jest bardzo bezpieczne, ryzyko kontuzji jest niskie, a sama aktywność – praktycznie bezkosztowa. Zaczynając od stopniowych, powolnych spacerów, możemy w miarę doskonalenia naszej kondycji podkręcać tempo i próbować coraz dłuższych dystansów czy bardziej energicznych marszów. Wpłyną one zbawiennie nie tylko na nasz układ ruchu i ogólne samopoczucie, ale spowodują również spalenie sporej dawki kalorii, dzięki czemu zadbamy o sylwetkę.

Czy potrzebne są specjalne buty?

Nasze stopy są stworzone do chodzenia boso po piasku, po trawie, po mchu – wtedy mięśnie krótkie stóp najlepiej pracują. Potrzebne są buty dopasowane do naszej stopy. Bez względu na markę, cenę czy zastosowane nowoczesne technologie – jeżeli w danym bucie jest nam wygodnie to znaczy, że jest on właśnie dla nas. Jeśli nasze buty nie zapewniają komfortu, dobrym pomysłem są wyprofilowane wkładki, które zwiększą wygodę użytkowania.

Niniejszy przekaz ma charakter niepromocyjny, nie zawiera elementów wartościujących, wykraczających poza obiektywną informację i ma wyłącznie na celu podniesienie świadomości społecznej i poczucia odpowiedzialności na temat zabiegów medycyny estetycznej.

POLECANE ARTYKUŁY

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Polityka prywatności Akceptuję Polityka Prywatności

Polityka Prywatności