Nastolatki i osoby tuż po dwudziestce, czyli tzw. pokolenie Z, coraz chętniej przekraczają progi klinik medycyny estetycznej. Jakich zabiegów najczęściej szukają i czym się kierują, wybierając gabinet?
Powiększanie ust na szesnaste urodziny, korekta nosa lub liposukcja osiemnastkę. W krajach Ameryki Południowej, a zwłaszcza w Brazylii, zabiegi medycyny estetycznej i chirurgii plastycznej wykonywane u bardzo młodych kobiet – czasami jeszcze niepełnoletnich – to obecnie standard, a voucher na wymarzony zabieg w klinice to jeden z najczęściej wręczanych kobietom wkraczającym w dorosłość prezentów. Podobne tendencje pojawiają się także w krajach europejskich. Czy ten trend dotarł również do Polski?
Kim jest pokolenie Z?
Są młodzi, nie wyobrażają sobie świata bez internetu i codziennego korzystania z social mediów. Osoby z pokolenia Z, czyli urodzone w latach 1995- 2015, kształtują swój światopogląd na podstawie wiedzy, którą uzyskują, robiąc codzienny przegląd postów na Instagramie, TikToku czy oglądając filmy publikowane przez ulubionych youtuberów. Tam również znajdują inspiracje dotyczące stylu życia i wyglądu. Ich autorytetami są bardzo często influencerzy, którzy narzucają pokoleniu Z określoną estetykę – niestety mocno wyidealizowaną przez filtry i programy poprawiające prezentowaną w social mediach rzeczywistość. Nie można także zapominać o tym, że pokolenie Z to w większości przypadków dzieci millenialsów, generacji, która jest obecnie największą, stale się powiększającą grupą klientów korzystających z zabiegów medycyny estetycznej. Gdy nastolatki i dwudziestolatki z każdej strony otrzymują sygnały, jak ważne w dzisiejszym świecie stało się poprawianie urody – i w social mediach, i w swoim otoczeniu rodzinnym – nikogo nie powinno już dziwić, że same również chcą podążać w tę stronę:
„Pokolenie Z w pewnym sensie charakteryzują różne sprzeczności – stawiają na autentyczność, ale mocno inspirują się tym, co zobaczą w mediach społecznościowych. Są skłonni wydawać więcej na produkty czy usługi lepszej jakości, nie będąc przy tym rozrzutni. Definiują siebie jako niezależnych indywidualistów, choć chętnie dołączają do społeczności online, a na ich decyzje zakupowe wpływa opinia rodziny i internautów. Wszystkie te cechy stanowią spore wyzwanie dla branży medycyny estetycznej (…)”, komentuje Zofia Owczarek, kosmetolog, towaroznawca.
Jakie zabiegi medycyny estetycznej wybiera pokolenie Z?
Nastolatki i młode kobiety w Ameryce Południowej koncentrują się na zabiegach podnoszących ich atrakcyjność w oczach płci przeciwnej, a więc dążą do wyeksponowania idealnych kształtów ciała. Wielką popularnością cieszą się zabiegi powiększające biust, pośladki czy liposukcja brzucha. Wzorem do naśladowania są dla nich latynoskie gwiazdy show-biznesu i influencerki. W Azji wśród młodych kobiet największe powodzenie mają zabiegi zmieniające owal twarzy – a zwłaszcza korekta brody. Równie popularna jest wśród osób z generacji Z blefaroplastyka zmieniająca kształt oczu tak, by wydawały się większe. W Europie, a więc również w Polsce, trendy wśród tego pokolenia są nieco inne. O wiele większą wagę młode Polki przywiązują do perfekcyjnego wyglądu skóry. Oprócz tego zabiegiem, który cieszy się coraz większą popularnością, jest powiększanie ust.
“Pacjenci z pokolenia Z to z jednej strony osoby bardzo świadome – zarówno pod kątem pielęgnacji, składów kosmetyków czy właśnie możliwości medycyny estetycznej. Ważna jest dla nich profilaktyka anti-aging i zabiegi poprawiające kondycję skóry. Pod tym względem w ofercie gabinetów powinny znaleźć się takie zabiegi jak m.in. mezoterapia z wykorzystaniem preparatów zawierających kompleksy peptydowe, retinol lub glukozyd askorbylu. Nie może zabraknąć też peelingów chemicznych o działaniu wygładzającym, obkurczającym pory czy spłycającym zmiany zapalne (…)”, wyjaśnia kosmetolog Zofia Owczarek i dodaje: „Z drugiej strony widoczny jest ogromny wpływ filtrów używanych w mediach społecznościowych i kult idealnego wyglądu. Zainteresowaniem cieszą się wypełniacze i powiększanie ust – młode dziewczyny chcą wyglądać tak jak ich idolki z internetu, najlepiej już po jednej wizycie w gabinecie. W takich przypadkach bardzo ważne jest podejście specjalisty do tematu i ewentualne odradzenie przeprowadzenia danej kuracji lub zaproponowanie rozłożenia jej w czasie, co pozwoli uniknąć dysproporcji oraz nadmiernej korekcji”, przekonuje ekspertka.
Gdzie pokolenie Z szuka informacji o zabiegach medycyny estetycznej?
Wiele osób z pokolenia Z deklaruje, że nie kierują się w życiu trendami lansowanymi przez duże marki czy poleceniami prezentowanymi przez wysokozasięgowych influencerów, ponieważ uważają się za niezależnych indywidualistów, a największą wartość mają dla nich rzeczy, które nie są jeeszcze mainstreamowe. Mimo to podejmując decyzje konsumenckie, zawsze sprawdzają opinie w internecie i korzystają z poleceń osób ze swojego otoczenia. Jak to przełożyć na zainteresowanie tych osób zabiegami medycyny estetycznej w konkretnym gabinecie?
“Komunikacja marek z zakresu medycyny estetycznej powinna być atrakcyjna wizualnie i skondensowana pod kątem treści. Warto wykorzystywać zdjęcia i filmiki pokazujące przebieg zabiegów czy ich rezultaty przed i po. „Zetki” nie traktują wprowadzania zmian w wyglądzie jako tematu tabu, wręcz przeciwnie, są chętne do relacjonowania różnych dziedzin swojego życia, w tym także związanych z urodą. Mimo pogoni za indywidualizmem, chcą czuć się częścią społeczności, dlatego warto angażować ich, zadając pytania w mediach społecznościowych np.: jaki zabieg chcieliby zobaczyć lub co powinno znaleźć się w ofercie”, doradza Zofia Owczarek.
* w artykule wykorzystano fragmenty materiału prasowego marki Venome.
Podstawowym problemem po 60. roku życia jest niedobór hormonów – nie tylko płciowych, lecz także innych, np. hormonów tarczycy. Powoduje to spowolnienie procesów naprawczych, w …
Okres wiosenno-letni jest dla naszej skóry szczególnie trudny. Oprócz emitowanego przez ekrany smartfonów światła niebieskiego, na które jesteśmy narażeni przez cały rok, dochodzi do tego …