fbpx

Efekt Tyndala po podaniu kwasu hialuronowego – objawy, zapobieganie, leczenie

Autor Magdalena Błaszczak
Efekt Tyndala po podaniu kwasu hialuronowego - objawy, zapobieganie, leczenie

Dr Anna Telenga o efekcie Tyndala

Lekarz medycyny estetycznej i przeciwstarzeniowej, specjalista chorób wewnętrznych z Sensuel Clinic

Efekt Tyndala po podaniu kwasu hialuronowego

To zjawisko występuje w fizyce, polega na rozpraszaniu światła przez koloid, z wytworzeniem charakterystycznego stożka świetlnego. Zostało opisane w 1859 r. przez irlandzkiego badacza, John’a Tyndala. Jako powikłanie w medycynie estetycznej występuje najczęściej po zabiegu z użyciem kwasu hialuronowego w okolicy oka, ale zdarza się też np. po powiększeniu ust.

Efekt Tyndala – przyczyny

Najczęściej powodem jest zbyt powierzchowne podanie preparatu kwasu hialuronowego. Ten silnie wiąże wodę w tkankach i prowadzi do pojawienia się szaro-niebieskiego odcienia skóry, w miejscu podania wypełniacza. Taki efekt wynika z rozproszenia światła w depozycie zbyt powierzchownie zdeponowanego kwasu hialuronowego. Częściej występuje u osób o cienkiej skórze i jasnej karnacji.

Efekt Tyndala po podaniu kwasu w dolną powiekę

W okolicy dolnej powieki skóra jest bardzo cienka i przezierna. Światło odbija się więc częściowo od struktur, które są pod nią. Kwas hialuronowy również jest przezroczysty. Nie odbija promieniowania świetlnego, wręcz przeciwnie – przypuszcza je. Taka warstwa kwasu hialuronowego podana pod cienką skórę sprawia, że światło odbija się w mniejszym stopniu. Bardziej się rozprasza i odbieramy takie miejsce jako ciemne. Dlatego zdarza się, że  usuwanie cieni pod oczami kwasem hialuronowym może przyczynić się do pogłębienia tego efektu. Aby uniknąć Efektu Tyndala niezbędna jest odpowiednia technika podania i właściwy dobór preparatu pod oczy. 

Efekt Tyndala  – leczenie

  • Masaż okolicy iniekcji
  • Jeśli masaż nie przynosi poprawy, można podjąć próbę mechanicznego usunięcia podanego kwasu hialuronowego (nakłucie okolicy iniekcji i wyciśnięcie materiału).
  • Ostatecznym rozwiązaniem jest podanie hialuronidazy (od 50 do 150U na 1 ml podanego wypełniacza). Wskazana jest również kontrola pozabiegowa.
CZYTAJ TAKŻE

Ozonowana oliwa i olej lniany – idealne połączenie

Mgr inż. Robert Matuszewski o korzystnych właściwościach połączenia ozonu z oliwą i olejem lnianym

Niniejszy przekaz ma charakter niepromocyjny, nie zawiera elementów wartościujących, wykraczających poza obiektywną informację i ma wyłącznie na celu podniesienie świadomości społecznej i poczucia odpowiedzialności na temat zabiegów medycyny estetycznej.

POLECANE ARTYKUŁY

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Polityka prywatności Akceptuję Polityka Prywatności

Polityka Prywatności
Serwis internetowy www.estetyczny-portal.pl przeznaczony jest dla profesjonalistów, osób posiadających wykształcenie w zakresie medycyny estetycznej oraz dla przedsiębiorców zainteresowanych produktami medycyny estetycznej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przechodząc do serwisu www.estetyczny-portal.pl oświadczam, że Jestem świadoma/świadomy, że treści na stronie przeznaczone są wyłącznie dla profesjonalistów, oraz jestem osobą posiadającą wykształcenie w dziedzinie medycyny estetycznej tj.: lekarzem, pielęgniarką, położną, kosmetologiem, farmaceutą, felczerem, ratownikiem medycznym, lub jestem przedsiębiorcą zainteresowanym medycyną estetyczną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.