fbpx

Zespół Stevensa Johnsona – groźna reakcja organizmu po znieczuleniu lidokainą (DRASTYCZNE ZDJĘCIA)

Autor Magdalena Błaszczak
Zespol-Stevensa-Johnsona-p
Anna Grodecka

lek. Anna Grodecka o zespole Stevena Johnsona

specjalista dermatolog-wenerolog z Kliniki Medestetis dr Kuschill

Czym jest Zespół Stevensa Johnsona?

Zespół Stevensa-Johnsona (Stevens-Johnson Syndome – SJS) jest bardzo rzadką reakcją organizmu na farmaceutyki. Reakcja ta dotyczy skóry i błon śluzowych. Według danych rocznie na świecie SJS występuje u 1-6 pacjentów na milion.  Śmiertelność wynosi 1-5% chorych.

Objawy Zespołu Stevensa Johnsona

Zanim pojawią się charakterystyczne zmiany, zwykle najpierw występuje:

  • gorączka (lub stan podgorączkowy);
  • zapalenie spojówek;
  • ból gardła;
  • uczucie zmęczenia. 

Zmiany pojawiają się nagle i postępują szybko. Należą do nich m.in.:

  • rumieniowate zmiany na skórze i na błonach śluzowych;
  • nadżerki;
  • pęcherze;
  • spełzanie naskórka;
  • zmiany skórne mogą być tak nasilone, że zlewają się ze sobą, a w ich obrębie tworzą się pęcherze.
Zespol-Stevensa-Johnsona
Zespół Stevensa Johnsona

Przyczyny Zespołu Stevensa Johnsona

Przyczyny rozwoju SSJ są w dużej mierze niewyjaśnione. Wśród najczęstszych wymienia się przede wszystkim leki. To przyczyna nagłej ostrej, skórno-śluzówkowej reakcji organizmu. Chociaż SJS określa się  jako ciężkie reakcje polekowe, to w wielu przypadkach nie udaje się zidentyfikować leku, który wywołuje tą reakcję. Inne czynniki rozwoju SSJ to:

  • infekcja Mycoplasma pneumoniae;
  • choroby tkanki łącznej;
  • część przypadków uznaje się za idiopatyczne.
*Te czynniki rozwoju potwierdzili francuscy naukowcy podczas badania przeprowadzonego w latach 2005-2016. Obejmowało ono 193 pacjentów hospitalizowanych w The French Referral Center for Epidermal Necrolysis w latach 2005-2016 r. Jako najbardziej prawdopodobną przyczynę rozwoju zmian u 2 chorych (1,1%) stwierdzono obecność infekcji M. pneumoniae. U trzech pacjentów 3 (1,6%) spowodowały je choroby tkanki łącznej. U 12 pacjentów (6,3%) rozpoznano idiopatyczną, ciężką reakcję polekową.
 

Zachowaj szczególną ostrożność

Każdy lek i substancja mogą spowodować niepożądaną skórną reakcję polekową. Dlatego jeśli na skórze lub błonach śluzowych pojawiają się nowe, niepokojące zmiany – jak rumień, pęcherzyki, swędzące grudki – trzeba jak najszybciej udać się do lekarza. Szybko wdrożone leczenie ograniczy powstawanie nowych zmian.

Zespół Stevensa Johnsona po zastosowaniu lidokainy 

Rosyjski kosmetolog, Emelian Braude, opublikował na Instagramie post oraz instastory, w których pokazał kobietę z Zespołem Stevensa Johnsona. Według niego, reakcja nastąpiła po podaniu lidokainy zarówno w postaci kremu, jak i w preparacie, który służył do wypełniania. Te fotografie wywołały dyskusje w środowisku lokalnych kosmetologów. Duża część z nich zadeklarowała, że rezygnuje ze stosowania lidokainy. 

 

*Chaby G. i wsp.:  Idiopathic Stevens-Johnson syndrome and toxic epidermal necrolysis: Prevalence and patients’ characteristics. J Am Acad Dermatol 2019; 
Niniejszy przekaz ma charakter niepromocyjny, nie zawiera elementów wartościujących, wykraczających poza obiektywną informację i ma wyłącznie na celu podniesienie świadomości społecznej i poczucia odpowiedzialności na temat zabiegów medycyny estetycznej.
CZYTAJ TAKŻE

POLECANE ARTYKUŁY

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Polityka prywatności Akceptuję Polityka Prywatności

Polityka Prywatności