Nowe przepisy wywołały ogromne poruszenie w branży medycyny estetycznej, z uwagi na wprowadzony zakaz reklamy wyrobów medycznych. Wyjaśnienie całej skomplikowanej problematyki nowych regulacji należy jednak rozpocząć od podkreślenia, że reklama wyrobów medycznych nie została zakazana całkowicie.
radca prawny Monika Wajler – Gwizdała
radca prawny Ewelina Koprowicz
radczynie prawne przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Rzeszowie.
IG: @prawnik.salonu.beauty
Z początkiem roku 2023 weszły w życie przepisy Ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 r. o wyrobach medycznych, które wywołały ogromne poruszenie w branży medycyny estetycznej, z uwagi na wprowadzony zakaz reklamy wyrobów medycznych. Reklama wyrobów medycznych nie została zakazana całkowicie – może być prowadzona, w oparciu o zasady ustalone na poziomie unijnym (Rozporządzenie 2017/745) oraz w oparciu o przepisy krajowe – czyli nową ustawę o wyrobach medycznych.
Dlaczego zatem w kontekście działalności branży medycyny estetycznej mówimy o zakazie reklamy wyrobów medycznych?
- Nowe regulacje wprowadziły zakaz reklamy wyrobów medycznych przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.
- Zgodnie z rozporządzeniem unijnym 2017/745 pojęcie „laik” oznacza: osobę fizyczną, która nie ma formalnego wykształcenia w odpowiedniej dziedzinie ochrony zdrowia lub medycyny.
- Z tej dość skomplikowanej konstrukcji należy jednak wywieść prosty wniosek – wyroby medyczne przeznaczone do profesjonalnego użytku w gabinetach medycyny estetycznej zostały objęte zakazem reklamy.
- Warto w tym miejscu podkreślić, że wyrobem medycznym stosowanym w gabinecie medycyny estetycznej mogą być nie tylko używane preparaty, ale również urządzenia.
Aktualnie mówiąc o reklamie wyrobów medycznych należy mieć na uwadze, że dzielimy je na dwie podstawowe kategorie:
- wyroby, które są przeznaczone są do użytku przez laików (które wolno reklamować);
- wyroby przeznaczone do użytku przez profesjonalistów w dziedzinie ochrony zdrowia lub medycyny (które są objęte zakazem reklamy).
Raklama wyrobów medycznych a Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 kwietnia 2023 r.
Pamiętając o powyższym podziale należy odnieść się do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 21 kwietnia 2023 r. w sprawie reklamy wyrobów medycznych, które w ostatnim czasie wywołało kolejne poruszenie wokół tematu reklamy wyrobów medycznych.
- Celem wydanego rozporządzenia jest doprecyzowanie regulacji zawartych w ustawie o wyrobach medycznych.
- Przedmiotowe rozporządzenie określa niezbędne dane, jakie ma zawierać reklama wyrobów medycznych oraz sposób prezentowania takiej reklamy.
- Wokół rozporządzenia wyrósł branżowy mit, jakoby reklama wyrobów medycznych była dopuszczalna, po zastosowaniu regulacji zawartych w rozporządzeniu.
- Niestety mit ten należy stanowczo obalić. Rozporządzenie w żaden sposób nie zmienia treści zakazu reklamy, dotyczącego wyrobów medycznych przeznaczonych do profesjonalnego użytku.
- Jego treść odnosi się wyłącznie do wyrobów przeznaczonych do użytku przez laików. Rozporządzenie nie zmienia zatem sytuacji gabinetów medycyny estetycznej, których działalność oparta jest na wyrobach medycznych do profesjonalnego użytku.
Z jednej strony cały czas panuje moda na tatuaże, a z drugiej coraz więcej osób orientuje się, że już ich nie chce. Warto pamiętać, że …
W procesie starzenia okolicy oka zachodzi szereg zmian. Począwszy od zwiotczenia, rozciągnięcia skóry powiek. Jest to najcieńsza skóra na naszym ciele, bez tkanki podskórnej, dlatego …