fbpx

Biotyna – czy naprawdę działa na skórę, włosy i paznokcie?

Autor Magdalena Błaszczak
Biotyna

Mgr Claudia Musiał o tym, czy biotyna naprawdę działa na skórę, włosy i paznokcie.

Doktorantka Nauk Medycznych Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego

Co to jest biotyna?

Biotyna, nazywana również witaminą H, jest jedną z witamin z grupy B (witamina B7). Sama nazwa witaminy, pochodzi od greckiego słowa „biotos”, co oznacza „życie”. Niedobory biotyny odnotowywane są niezwykle rzadko. Do objawów niedoboru witaminy B7 należą:

  • wysoki cholesterol,
  • zaburzenia kardiologiczne,
  • czerwona łuskowata wysypka,
  • łamliwość paznokci,
  • nadmierna utrata włosów.

Niedobór biotyny

Najczęściej niedobór biotyny stwierdza się w przypadku:

  • chirurgicznego usunięcia żołądka,
  • zaburzeń trawienia,
  • genetycznego zaburzenia wchłaniania biotyny.
  • w badaniu opublikowanym w 2004 roku w The American Journal of Clinical Nutrition postawiono tezę, że palenie tytoniu przyspiesza katabolizm biotyny u kobiet.

Biotyna – jakie jest właściwe dawkowanie?

Zalecane dzienne spożycie witaminy H oscyluje między 30 a 100 mcg (dla osób dorosłych). Jest to witamina rozpuszczalna w wodzie, więc jej nadmiar wydalany jest wraz z moczem. Do chwili obecnej nie ustalono poziomu toksyczności (górnego limitu suplementacji). Nie odnotowano raportów wykazujących negatywne skutki bardzo wysokiego spożycia witaminy B7. Witamina H jest niezwykle istotna w produkcji energii, stąd też wspomaga tworzenie kwasów tłuszczowych, które z kolei wpływają na odżywienie skóry i poprawy jej kondycji.

Nadmiar biotyny – możliwe działanie niepożądane

U osób ze skłonnością do trądziku, w związku z zaburzeniem równowagi witamin, może spowodować pogorszenie kondycji skóry. W roku 2017 Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków wydała ostrzeżenie, że suplementy diety zawierające biotynę, mogłyby zakłócać badania laboratoryjne krwi. Chodzi szczególnie o nieprawidłowe wyniki:

  • poziomu witaminy D (25(OH)D),
  • troponiny (biomarkera zawału serca),
  • badań hormonalnych tarczycy – wolne hormony FT3 (trójjodotyroniny) i FT4 (tyroksyna) oraz przeciwciał – TRAb (przeciwko receptorowi TSH), anty-TG (przeciwko tyreoglobulinie), anty-TPO (przeciwko tyreoperoksydazie mogą wyjść fałszywie dodatnie. TSH (hormon tyreotropowy), insulinopodobny czynnik wzrostu, tyreoglobulina, hormon folikulotropowy, insulina – fałszywie ujemne.

Biotyna – jak uniknąć działań niepożądanych

Powyższe zaburzenia wystąpiły już w przypadku suplementacji biotyny w dawkach standardowych. Na rynku suplementów diety coraz więcej producentów proponuje biotynę w wysokiej dawce 10 000 mcg. Koniecznym jest poinformowanie lekarza kierującego na badania laboratoryjne o suplementacji witaminą B7. Najlepuiej zaniechać suplementację biotyny na 7 dni przed terminem planowanych badań laboratoryjnych.

Biotyna – czy naprawdę działa na włosy, skórę i paznokcie?

Niestety, na chwilę obecną dostępne są jedynie ograniczone dowody sugerujące, że zwiększone spożycie witaminy H może poprawić kondycję skóry, włosów i paznokci. Potrzebne są dalsze badania medyczne w określeniu możliwych korzyści medycznych w tym zakresie.

CZYTAJ TAKŻE
Niniejszy przekaz ma charakter niepromocyjny, nie zawiera elementów wartościujących, wykraczających poza obiektywną informację i ma wyłącznie na celu podniesienie świadomości społecznej i poczucia odpowiedzialności na temat zabiegów medycyny estetycznej.

POLECANE ARTYKUŁY

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Polityka prywatności Akceptuję Polityka Prywatności

Polityka Prywatności